tisdag 14 december 2010

Lax med pepparrotssås

En verkligen lättlagad laxrätt med en härlig pepparrotssås. Vad passar inte bättre än en lax med pepparrot när man bor i pepparrotets land, Fjärås.
Jag brukar använda färdigriven pepparrot från Mariebergs gårdsbutik i Fjärås, men det går också bra med färsk pepparrot. 
Vill man förgylla rätten, lägg i lite färsk grön sparris mellan laxbitarna innan man häller på grädden.
Serveras med pressad potatis och servera lite extra riven pepparrot vid sidan om.


Ugnstemperatur 200 grader.
4 pers.

4 st färska laxbitar
3 dl vispgrädde
3 - 4 msk pressad citron
1 - 2 msk finriven pepparrot, allt efter smak
1/2 fiskbuljongtärning 
1 dl finhackad dill
15 - 20 st cocktailtomater, dela i halvor
salt och peppar (både vit och svartpeppar)

Lägg laxbitarna i smörad form. Salt och peppra fisken och strö över dillen samt pressa rikligt med citron över.
Fördela halverade cocktailtomater runt om. Rör ut pepparroten och buljongen i vispgrädden. Smaka av grädden med salt och peppar. Häll grädden över fisken och sätt in en ugnstermometer på det tjockaste stället på laxen. Grädda i 200 grader, ca 20 minuter. Fisken är klar vid 54 grader. Servera med pressad potatis och lite extra riven pepparrot.

1 kommentar:

  1. Ja tack så mycket för receptet, jag lagade den för min familj och den var extremt gott och min spädbarn åt 2 bitar av laxen och blev vuxen i två dagar. Tack så mycket min herr! :) ha det så bra <3

    SvaraRadera