söndag 29 september 2013

Mannerströms Fisk

Jag blev inbjuden till Leif Mannerström om hans nya kokbok MANNERSTRÖMS FISK och fick även smaka på hans viner.
Mannerströms viner var verkligen goda.
Det vita: Leif Mannerström Opus 3 2011, som jag gillar mest för sin syra, dess längd och matvänliga karaktär.
Det röda: Mannerström Cuvée Prestige 2010, elegant och tidlöst och som passar bra till den svenska mattraditionen. Kul också att det kommer från Makedonien. Ett ganska okänt vinland.

Nostalgitripp: Leif berättade att han alltid steker skinnet på laxen och tar vara på det. Det gjorde alltid mina föräldrar, som var fiskhandlare. Och jag tänkte som barn VARFÖR??  När vi har så mycket lax ändå.
Nu som vuxen gör jag likadant, för smaken är extra god på köttet som är kvar på skinnet och det är alldeles utmärkt att skrapa av köttet och göra en god omelett på det.

Leif visade hur man gör en jättegod Hovmästarsås (recept kommer) och hur man filear olika fiskar.
Vi fick även smaka på lite godbitar från hans nya bok. Matjestårta, torsk med löjrom och en laxröra på rostat bröd.


Leif visar hur man filear rödtunga.

Här visar Leif hur man gör Hovmästarsås.
Den innehåller bland annat soja och brun farin.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar