söndag 5 juli 2020

Gifflar

Gifflar är lätt att baka, man kan ta olika slags sylt i dem, allt efter smak. Denna gången använde jag det som blev över när jag gjorde rabarbersirap. 





 
24 st

150 g smör (smält)
3 dl mjölk
50 g jäst
2 ägg
2 km salt
2 – 3 msk socker
13 dl mjöl
1 ägg att pensla med


Smält smöret och tillsätt mjölken. Häll väskan över jästen och rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av ingredienserna och låt degen jäsa 30 min.
Dela degen i 2 halvor. Kavla ut halvan till en rundel, dela i tårtbitar. Fyll med önskad fyllning.  
Rulla ihop till giffel från kanten, se till att spetsen kommer på undersidan. 
Jäs ytterligare 30 min. Pensla med uppvispat ägg.
Grädda ca 10 min i 225 grader.


1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera